Bozkırın kuyumcusu  ifadesi ile hangi topluluk ifade edilir ?



Sagot :

Takının tarihi insanlığın kültür tarihi kadar eskidir. Arkeolojik ve antropolojik veriler bize ilk sanat ürünlerinin dans, müzik, takı ve beden süsleme malzemeleri olarak kullanılırdı. İnsanoğlu yeni madenler ararken 4. bin yılın başında ilk doğal altın ve gümüş madenlerini bulmuştur.
         
Anadolu'nun en eski merkezlerinden biri olan Alacahöyük'te, kral mezarlarında bulunan altın bilezikler M.Ö. 3. binde Anadolu'daki kuyumculuğun ulaştığı nokta hakkında bilgi vermektedir.. Hititlerden kalma duvar kabartmalardaki insan figürlerinin bileklerini süsleyen bileziklerdeki zenginlik dikkat çekicidir. Yüzleri birbirine dönük aslan başları ile süslenmiş bilezikler, Hititler'in severek kullandığı formlarından olmuştur. Anadolu kültürleri arasında maden sanatı ve kuyumculukta en başarılı olan toplumlardan biri kuşkusuz Urartulardır. Urartular altın takıları törensel amaçla kullanırken, gümüş ve bronz takıları günlük yaşamda kullanmıştır. Urartu mezarlıklarında yapılan arkeolojik kazılarda takıların hem kadınlar, hem de erkekler tarafından kullanıldığı ortaya çıkmıştır. 
          
Sibirya’da ise İskit anıt mezarları (kurgan) açılmıştır. İskitler, bozkırın tüm halklarını kapsamaktadır. 7. yüzyıla ait İskit kurganlarında mükemmel sanat eserleri ortaya çıkarılmıştır.  İskitler göçebe bir ulus olmalarına karşın kendi dönemlerinde önemli bir uygarlık yaratmışlardır. İskit eserleri günümüzde bile o bölgede görülebilmekte, bazıları ise müzelerde izlenebilmektedir. Özellikle İskit vazosu Batı dünyasında çok tanınmıştır. Arabalarda yaşayan İskitler kendi yaptıkları eşyalarını da beraberlerinde taşırlardı. Mücevherden başlayarak çeşitli süs eşyası yapan İskitler, yepyeni bir sanat yaratmışlardı.Ölüm  sonrası yaşam için hediyelerle donattıkları mezarların bazılarında usta kuyumcuların elinden çıkma altın kakma, ya da kaplama silahlar, altın heykelcikleri, koşum takımlarını süsleyen altın rölyefler, altın plakalarla kaplanmış tören elbiseler bozkır halklarının altına statü göstergesi olarak değer verdiklerini göstermektedir.
           
Ait olduğu kültür ne olursa olsun antik çağlarda üretilmiş olan takılar, görenleri hayrete düşürüyor ve günümüzde hala  zamanı hiçe sayarcasına kuyumcu ustalarının ya da tasarımcılarının vazgeçemedikleri takılar arasında yaşamlarını sürdürüyor.

Halil ŞAHİN